Resultaten Onderzoek Apestaartjaren 4

Nieuwe media zijn onmisbaar in het leven van jongeren en bieden enorm veel mogelijkheden, maar die worden niet ten volle benut. De redenen daarvoor zijn wel niet altijd bij de jongeren zelf te zoeken. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek over nieuwe media bij kinderen en jongeren dat op 8/5 wordt voorgesteld tijdens de studiedag Apestaartjaren 4 in Vooruit in Gent. Jeugdwerknet, Graffiti Jeugddienst en de onderzoeksgroep MICT van Universiteit Gent bevroegen van oktober 2011 tot april 2012 286 kinderen (9-12 jaar) en 1495 jongeren (12-18 jaar) over hun mediabezit, mediagebruik en attitudes tegenover media.

jongeren en nieuwe media

  • 81% van de bevraagde jongeren heeft een smartphone die online kan. Maar slechts 33% gebruikte de afgelopen maand ook effectief mobiel internet. De meest aangehaalde redenen om niet mobiel online te gaan zijn ‘niet handig’, ‘te traag’ en vooral: ‘te duur’. Als jongeren mobiel online gaan, is dat bijna altijd via het gratis wifi-netwerk thuis, een (onbeveiligd) netwerk elders of met gratis internetsessies. De kostprijs van media beïnvloedt duidelijk het mediagebruik bij jongeren.
     
  • Meer dan de helft van de Vlaamse jongeren heeft een YouTube account, 80% logt dagelijks in op Facebook en 62% sms’t wekelijks over huiswerk. Toch kreeg slechts 1 op 10 leerlingen het afgelopen jaar les van een leerkracht die YouTube, Twitter of Facebook in de les gebruikte. Thema’s als veiligheid en privacy online komen zowel in de klas als thuis weinig aan bod, terwijl jongeren er wel wakker van liggen.
     
  • Jongeren spelen graag en veel, zowel online als offline. 85% van de jongeren heeft een gameconsole in huis. Jonge kinderen zitten in de eerste plaats op Facebook om de spelletjes te kunnen spelen. Websites als spele.be, funnygames.be en spelletjes.be zijn zowel bij kinderen als jongeren populair. Toch bannen scholen en jeugdverenigingen vaak gsm’s en internet in hun werking. Sociale netwerken en games gebruiken kan echter ongeziene mogelijkheden opleveren. Mits duidelijke afspraken tussen jongeren en hun begeleiders, uiteraard.

Daarom roepen Jeugdwerknet en Graffiti Jeugddienst leerkrachten en jeugdwerkers op om een meer open houding aan te nemen en te durven experimenteren met nieuwe media. “Een jeugdhuis dat gratis wifi aanbiedt, betekent een wereld van verschil voor jongeren,” stelt Kristof D’hanens van Jeugdwerknet vzw. “En een YouTubefilmpje maken in plaats van een klassieke spreekbeurt uit het hoofd leren, is niet alleen leerrijk maar ook gewoon fun om te doen.”

Jeugdwerknet en Graffiti Jeugddienst stellen deze en vele andere onderzoeksresultaten voor op dinsdag 8 mei tijdens de studiedag Apestaartjaren 4 in de Gentse Vooruit. De studiedag is volledig uitverkocht, maar je kunt het gebeuren wel volgen via Facebook en Twitter (via #ASJ4).

Het volledige onderzoeksrapport doornemen?